keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Paris

Me olimme viime viikolla 5 päivää Pariisissa.

Siellä oli poikkeuksellisen lämmin, jopa +20 astetta ! Vaikka ilmassa oli syksyn tuntua, niin silti oli paikoitellen kuuma. Kaikissa sisätiloissa, metroissa ja junissa meinasi tulla hiki ja paikallisilla oli tietysti toppatakit päällä :D

Hotellin parvekkeelta

Reissu oli todella kiva ! Mutta en tiedä lähtisinkö ehkä uudestaan kuitenkaan. Kumpikaan meistä ei oikein päässyt Pariisin makuun , tai se ei meille auennut ihan kunnolla. (Ehkä vaatisi sen toisen kerran !)Tässä pari huomiota ja vinkkiä mihin henk. koht. kiinnittäisin huomiota jos lähden vielä joskus uudelleen.

1. Ruoka
Mulla ei ole kyllä kovin monta hyvää sanaa ranskalaisesta ruoasta, ainakaan Pariisissa. Meidän ravintolakeikat oli enemmän ja vähemmän epäonnistuneita. Kannattaa etukäteen katsoa ravintolat ja suositukset missä meinaa käydä. Ensimmäinen ja reissun viimeinen ravintola olivat ihan hyviä. Ensimmäinen oli lounaspaikka joka sijaitsi muistaakseni latinalaisessa korttelissa. Meinasimme kävellä ohitse, mutta kiinnitimme huomiota siihen että paikka oli aivan täynnä ja ulkona oli ihmisiä jonossa. Päätimme mennä jonon jatkoksi ja se olikin oikein hyvä ratkaisu. Ruoka oli edullista ja todella hyvää ! Crème brulèe oli mielettömän hyvää ja söinkin melkein koko loman ajan sitä jälkiruoaksi, mutta en saanut enää vastaavaa. Paikka oli todella viehättävä ja tunnelmallinen ja porukkaa oli ihan älyttömästi ! Oli vaikea melkein kuulla mitä toinen puhui, sen verran melua oli.

Viimeinen paikka oli netistä löydetty suositus. Ruoka oli ihan hyvää, mutta miljöö sitäkin ihanampi. Ravintolaan mentiin takaoven kautta ja se oli oikeastaan sokkeloinen kellari. Jälkiruokakahveille ohjattiin eräänlaiseen loungeen jossa oli mukavia sohvia ja tuoleja. Ihana idea istua jälkiruoalla vähän mukavammin.

Mutta kaikki muut ravintolat olivatkin epäonnistuneempia valintoja meidän kohdallamme. Ylihintaisia ja keskinkertaista ruokaa. Ranskaa myös kannattaa opetella muutamia ruokasanoja. Ettei käy niin kuin mulle, että tilaa "vaan jotain" ja saa alkuruoaksi lantturaastetta ja pääruoaksi maksakeittoa. Meinasi muuten itku tulla, vaikka en mikään kranttu olekaan :D

Leivoksista mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa :D Olisin voinut kuljettaa kilokaupalla kotiin marenkia minkä sisällä oli suklaata ! Niin hyvää !

2. Liikkuminen

Metro on mielestäni ihan ehdoton ! Asioimme erään erittäin mukavan lipunmyyjän kanssa juna-asemalla. Hän suositteli meille matkakorttia joka kattoi kaikki matkustustavat. Kortti oli voimassa 5 päivää ja kattoi kaikki 5 vyöhykettä. Junalla ja metrolla liikuimme kaikista eniten. Metrokartta näyttää aluksi ihan painajaiselta, mutta on todella helppo ! Rohkeasti vaan liikenteeseen, metrolla pääsee niin nopeasti joka paikkaan. Junalla menimme myös La Vallèe Villageen , eli outlet-kylään. Siitä kirjoitankin ihan oman juttunsa erikseen ;)

Metrolla oli helppo liikkua mutta ongelmissa olimme sitten kun nousimme maan päälle :D Kartta ei sitten ollutkaan enää niin iisi ja kadun nimet ei kovin selkeitä eikä helppoja. Katu saattoi myös vaihtua kesken kaiken toisen nimiseksi. Mä en ole ainakaan kovin haka karttojen kanssa joten aika monta harmaata hiusta saimme kun etsimme eri paikkoja.

3. Nähtävyydet

Niitäkin kannattaa vähän miettiä etukäteen, missä kävisi. Me käveltiin päivällä Eiffelin luona ja olin jo sitä mieltä että en todellakaan jonota puolta päivää että pääsen sinne torniin. Eräänä iltana sitten kävimme katsomassa tornia iltavalaistuksessa ja päätimme mennä ylös kun jonoja ei ollut nimeksikään ! Eiffel on ehdottomasti näkemisen arvoinen ja sinne kannattaa mennä aamulla aikaisin tai illalla myöhään. Menimme 3. tasanteelle ja näky oli kyllä henkeäsalpaava.

Sacri coerin kirkkoa kiipesimme myös katsomaan ja sekin oli kyllä upea. Ja ylhäällä totesimme että sinne olisi päässyt myös maisemahissillä....no tulipahan tehtyä päivän liikunnat samalla !

Eräänlainen nähtävyys ( :D ) oli myös Galeries Lafayette ostoskeskus. Se oli oikeasti ihan mieletön ! Kosmetiikkafriikille ja kosmetologille mekka suorastaan. Kun pääsimme tuohon aulaan niin tuijotimme vain suu auki tuota upeaa lasikattoa ja ostoskeskuksen monia kerroksia. Päätin heti että ostan sieltä jonkun tuoksun ja ostinkin sen ensimmäiseltä , erittäin charmikkaalta herralta joka esitteli Givenchyn tuoksuja.

Herra tarjosi myös kaiverrusta tuoksuuni,enkä kieltäytynyt. Ihana muisto matkasta !

Kiva reissu oli, mutta vaatii ehkä toisen reissun tai parempaa etukäteen paneutumista !